Lochem is bereikbaar en zet in op duurzame mobiliteit
Toekomstbeeld 2040:
Lochem is goed bereikbaar, zowel vanuit de regio als de verbindingen van en naar de stad Lochem en de kernen. De fiets heeft een groot aandeel. En gezien het landelijk karakter van Lochem, is er ook ruimte voor de auto. In de openbare ruimte zijn diverse clusters met deelauto’s en andere vormen van deelmobiliteit voorhanden. Inwoners beheren steeds meer samen de deelmobiliteit. Met elkaar, voor elkaar.
De straten in de kernen zien er groener uit. In sommige wijken zijn parkeerplaatsen ingewisseld voor (gezamenlijk) groen. Verplaatsingen per onder meer fiets, e-bike, speedpedalec hebben meer ruimte gekregen. De binnenstad en de kernen van Lochem zijn toegankelijk voor mensen met een handicap.
Zo gaan we dit bereiken:
Goede bereikbaarheid
Een goede bereikbaarheid is belangrijk om wonen, werken, voorzieningen, recreatie en onderwijs toegankelijk te maken voor iedereen. Het hoofddoel is het realiseren van een veilig, betrouwbaar, toegankelijk en duurzaam verkeers- en vervoerssysteem.
Aan de zuidkant van het centrum van Lochem (Nieuwstad) krijgt de bereikbaarheid en parkeren de komende jaren extra aandacht, waarbij gezocht wordt naar maatwerkoplossingen. Daarnaast vragen specifieke doelgroepen zoals fietsers, kinderen, ouderen en mensen met een beperking om extra aandacht daar waar het gaat om de verkeersveiligheid en toegankelijkheid. Ook bij aanleg en herinrichting van infrastructuur houden we rekening met de ruimtelijke kwaliteit en de aanwezige natuur- en landschapswaarden. We zoeken mogelijkheden om in samenhang met de ontwikkeling van infrastructuur de aanwezige natuur- en landschapswaarden te versterken.
Het faciliteren van het STOMP-principe
We faciliteren duurzame manieren van vervoer, waaronder elektrisch (deel-)vervoer, fietsen, openbaar vervoer. We hanteren daarbij het STOMP-principe. STOMP staat voor Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobility as a Service (MaaS, als onderdeel van Smart Mobility) en Privé-auto en is gericht op de groei van duurzame mobiliteit. Bij het STOMPprincipe geven we de S de meeste prioriteit, gevolgd door de T, de O, de M en dan pas de P. We passen dit toe bij nieuwbouwontwikkelingen en herinrichtingen, waarbij we ook voldoende voorzieningen behouden voor de auto.
Het geven van prioriteit aan langzaam verkeer
We geven prioriteit aan langzaam verkeer. Voor voetgangers streven we naar een aaneengesloten netwerk met veilige stoepen en oversteken. We stimuleren daarnaast fietsgebruik. We willen een verkeersveilige gemeente zijn waarin iedereen zich veilig moet kunnen verplaatsen. Waar mogelijk zorgen we voor veilige fietspaden met voldoende ruimte
voor fietsers. We verbeteren het fietsnetwerk en zorgen voor een veilig, samenhangend en aantrekkelijk fietsnetwerk in en tussen de kernen. Op drukke fietsverbindingen leggen we waar mogelijk vrijliggende fietsvoorzieningen aan. De doorfietsroute Zutphen – Deventer is één van de te verbeteren routes binnen het fietsnetwerk. We hebben blijvend aandacht voor de fietsveiligheid naar en rondom scholen. We stimuleren daarbij verschillende manieren om de fietsveiligheid van schoolkinderen te bevorderen en daardoor fietsen naar school weer norm te maken.
Behoud openbaar vervoer
We zetten in op Smart Mobility. Slimme systemen gecombineerd met een grote beschikbaarheid aan (vervoers-)data maken het steeds makkelijker om mobiliteit als dienst aan te bieden en om het verkeer beter te laten samenwerken. Met slimme en duurzame mobiliteit zorgen we voor een goed geïnformeerde reiziger, zodat zij slimme keuzes maken. We werken samen met de partners in de Stedendriehoek door in te zetten op mobility as a service, informatievoorziening en gedragsverandering. We stimuleren deelmobiliteit en alternatieve vervoersconcepten. We zorgen voor kleinschalige overstappunten in de kernen om de verschillende vervoersmogelijkheden beter op elkaar aan te laten sluiten. We zien mogelijkheden om voorzieningen voor deelmobiliteit en elektrisch vervoer uit te breiden. Dit vraagt ook om met een andere blik naar de parkeerbehoefte in de openbare ruimte te kijken. In deze situaties passen we maatwerk toe. We faciliteren laadpunten voor elektrische fietsen en auto’s en faciliteren het organiseren van het deelvervoer. Om een dekkend laadnetwerk te realiseren zijn we aangesloten bij een regionale concessie.
Smart mobility en alternatieve vervoersconcepten
We zetten in op Smart Mobility. Slimme systemen gecombineerd met een grote beschikbaarheid aan (vervoers-)data maken het steeds makkelijker om mobiliteit als dienst aan te bieden en om het verkeer beter te laten samenwerken. Met slimme en duurzame mobiliteit zorgen we voor een goed geïnformeerde reiziger, zodat zij slimme keuzes maken. We werken samen met de partners in de Stedendriehoek door in te zetten op mobility as a service, informatievoorziening en gedragsverandering. We stimuleren deelmobiliteit en alternatieve vervoersconcepten. We zorgen voor kleinschalige overstappunten in de kernen om de verschillende vervoersmogelijkheden beter op elkaar aan te laten sluiten. We zien mogelijkheden om voorzieningen voor deelmobiliteit en elektrisch vervoer uit te breiden. Dit vraagt ook om met een andere blik naar de parkeerbehoefte in de openbare ruimte te kijken. In deze situaties passen we maatwerk toe. We faciliteren laadpunten voor elektrische fietsen en auto’s en faciliteren het organiseren van het deelvervoer. Om een dekkend laadnetwerk te realiseren zijn we aangesloten bij een regionale concessie.
Duurzaam transport over water en de weg
We stimuleren duurzaam vervoer over het water en werken samen met de regio en provincies aan het bevaarbaar houden van het Twentekanaal en De IJssel. We zetten in op duurzaam vervoer via water en we willen geen intensivering of verlegging van goederenvervoer via de huidige spoorlijnen in onze gemeente. Het Twentekanaal heeft potenties voor verbetering van snelle oostwest gerichte fietsverbindingen. Voor de langere afstanden is en blijft de (vracht-)auto een belangrijk en onmisbaar vervoermiddel. Een goede bereikbaarheid van onze gemeente en de omliggende gebieden is en blijft noodzakelijk voor een sterke economische- en toeristische sector en de leefbaarheid van de woon- en leefomgeving. We werken in de regio Stedendriehoek samen aan versterking van de A1 corridor als belangrijke hoofdroute en aan het verbeteren van regionale knelpunten op het wegennet, spoor en water.