De aanleiding van de nieuwe beleidsnota is een aangenomen motie van juli 2023. Hierin wordt het college opgeroepen om het leerplichtbeleid te vernieuwen.
Verschuiving naar preventie en zorg
Wethouder Wendy Goodin van onderwijs: “Het is in eerste instantie belangrijk dat kinderen en jongeren zich goed voelen op school. Daarom verschuift de aandacht van handhaving meer naar preventie en zorg. Wij vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen op school in een veilige, ondersteunende en fijne leeromgeving.”
Gemeente Lochem werkt samen met veel partijen
Om dit voor elkaar te krijgen werkt de gemeente samen met veel partijen. Zo zijn de doelen in de nieuwe beleidsnota tot stand gekomen met een vertegenwoordiging van het Staring College, Poolsterscholen en twee samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs. Ook heeft de gemeente het beleid getoetst bij ouders.
Hoofddoel gericht op schoolaanwezigheid
Het hoofddoel van het beleid is dat meer jongeren op school aanwezig zijn en dat minder jongeren verzuimen. Dit hoofddoel heeft de gemeente vertaald in vier subdoelen:
- We stimuleren het gedachtegoed van schoolaanwezigheid;
- Signalen van verzuim worden vroegtijdig opgepakt;
- We stimuleren scholen om meer aandacht te schenken aan (dreigend) ziekteverzuim;
- Meer jongeren behalen een startkwalificatie.
Hoe gaan we bereiken dat meer leerlingen aanwezig zijn op school?
Leerlingen zelf, hun ouders en de scholen spelen een belangrijke rol op het gebied van schoolaanwezigheid. De gemeente heeft een wettelijke taak om de leerplicht uit te voeren. Maar de consulenten Leerplicht van de gemeente Lochem pakken vooral ook de stimulerende rol op. Zij zijn steeds in gesprek met leerlingen, ouders en scholen.
Integrale aanpak
Wat de gemeente Lochem onderscheidt, is dat consulenten Leerplicht onderdeel uitmaken van team Jeugd met Gezin. Door integraal samen te werken (intern en extern) kan de gemeente beter de complexiteit van de vraagstukken van de inwoners begrijpen en oplossen.