Hoe werkt het precies?
Kinderen ontwikkelen al vanaf hun 2e jaar zogenoemde alcohol-cognities: ze leren over alcohol. Vanaf het 4e jaar beginnen kinderen te onthouden wanneer hun ouders drinken. Ook merken ze dat het gedrag van hun ouders verandert, nadat ze hebben gedronken. Vanaf hun 6e jaar hebben kinderen positieve verwachtingen over de effecten van alcohol. Dat betekent dat veel kinderen die hun ouders zien drinken, positiever gaan denken over alcohol dan kinderen die hun ouders niet zien drinken. Dit vergroot de kans dat deze kinderen op jonge leeftijd gaan drinken en later te veel gaan drinken. Kortom: zien drinken, doet drinken.
Over de campagne
Deze campagne is zoals gezegd opgezet door de Alliantie Alcoholbeleid Nederland. De alliantie zet zich met deze campagne in om ouders en andere opvoeders meer bewust te maken van hun voorbeeldfunctie wanneer ze alcohol drinken als er kinderen bij zijn. “We willen een positief signaal afgeven: opvoeders hebben meer invloed dan ze denken om te voorkomen dat hun kinderen onder de 18 alcohol gaan drinken”, aldus de alliantie.
Nieuwsgierigheid
De Mediawet helpt om de zichtbaarheid van alcoholreclames op televisie te beperken. Het is namelijk verboden om voor 9 uur ’s avonds alcoholreclames op televisie en radio uit te zenden. Maar…. kijken kinderen nog televisie? Op sociale media is namelijk de hele dag door van alles te zien rondom alcohol om hun nieuwsgierigheid te prikkelen: van het ‘shotje van de week’ tot een Licor 43-taart en toffe drankspelletjes met balletjes, en het ‘atten’ van bierflesjes.
Tips:
- Bekijk de documentaire van Pointer (KRO/NCRV) over alcoholgebruik onder jongeren
- Of luister naar wat Dr. Hanneke Hendriks (Radboud Universiteit Nijmegen) zegt over de invloed van alcoholreclame.